Alla inlägg under juni 2008

Av Tränarn - 30 juni 2008 22:42

Som tidigare meddelats så är jag inte på plats i morgon kväll så passet får ni helt enkelt lära er här och nu. Det är ett förhållandevis lätt pass med tanke på att några av våra flitigaste löpare skall köra Örserum i helgen. Nåväl

15 minuters lätt jogg inleder sen blir det 5-6 st 900 metersvarv som är uppdelade i tre stycken 300 meters segment. Varje 300hundring skall gå ca 10 sek snabbare än den föregående( på det varvet dvs). springer du de första 300 hundra meterna(upp till cafeterian) på 1.30, får det ta 1.20 till det stora lusthuset och följdaktligen 1.10 nertill startplatsen. Första 300 bör mao vara rätt lätta. 1.30-2.00 min vila så starta på aningen 5 eller 6 min. Sammanlagt ska passet ta 30 min så startar ni på fem minuter blir det 6 intervaller. Eftersom passet är relativt kort hinner ni med 10 min lugn nedjogg som inte får vara på den vanliga slingan!

Lycka till och kör hårt/Coach

Av Tränarn - 23 juni 2008 18:15

På torsdag kör vi loss med ett rejält pass för de som vill.

Vi samlas vid Bollhuset kl 18.00 sen bär det av till värpinge och önnerups vägen. Planen är att köra långa halvhårda intervaller (8-12 min) med 2-4 minuters löpning direkt efter(så ta med er löparskor!). jag vill inte bestämma mer än så utan vi planerar lite efter väder, och deltagare. Min  egna ambition är dock att köra ca 2.30 h så trötta kommer alla att kunna bli


Då håller vi tummarna för gott väder nu!

Av Tränarn - 16 juni 2008 23:26

Trots konkurrensen från juniorhockeylag, boulespelare och diverse fåglar ska vi än en gång damma upp stadsparken. Den här kvällen är även Laras sista tur med gänget så jag hoppas att alla ger järnet nu för miss Swiss 2.


Vi börjar med en helt vanlig sightseeing löpning i södra lund. Turen startar som vanligt 18.30 vid Mejeriet och beräknas ta ca 20-25 min.

Huvudpasset är 4x1200 meter med 2-3 minuters ståvila. Med så lång vila så bör det gå ganska fort och min förhoppning är att farten skall vara aningen högre än vad ni kan hålla i ett fem kms lopp. Mao dags att att räkna ut lite tider innan ni sätter igång! Efter att vi tagit oss igenom 4800 meter i raskt tempo springer vi 8-15 min( beroende på hur snabbt vi betat av 1200hundringarna) i ett tempo som är ca 20 sek långsammare än ert 5 kms tempo.

Varva ner på valfritt sätt .


Ses i morgon!

Av Tränarn - 8 juni 2008 23:59

Ifall ni missat att det är km i löpning nu på tisdag så är det dags att påminna er igen... Kl 18.30 samlas vi vid skryllegården, lite lätt jogg och sen är det ett varv på skrylles fem km slinga.


Mao ingen organiserad träning i stadsparken( men om ni vill göra något så kan ni ju maxa 5 långa varv+1 kort) Det kommer dock inte att kunna räknas in i klubbmästerskapet...

Av Tränarn - 2 juni 2008 23:54

Den 3/6 18.30 i adsparken samlas vi återigen för att riva av lite snabba intervaller. Trots den episka hettan som belägrat lund börjar vi med att jogga ca 20 minuter kors och tvärs över stadsparken. Efter det är det samling och vätskepåfyllning vid startplatsen och sen blir det följande mycket enkla session. 12 varv på antingen korta eller långa varvet med en starttid på 4 min. För att få ut det mesta möjliga av ett dylikt pass krävs det lite självinsikt. springer du ett fem kms lopp med samma fart som ett millopp? Då ska du prioritera kortare intervaller med hög fart. Är din fart bra menär det  sämre ställt med uthålligheten? Då är receptetet långa intervaller med kort vila. Naturligtvis hjälper jag  också till med tips i morgon.

Glöm nu inte vatten/sportdryck!

vi ses i parken!

Ovido - Quiz & Flashcards