Alla inlägg under september 2007

Av Tränarn - 26 september 2007 10:45

Har tidigare fått en fin länk av Ludvig som jag tänkte flera kunde vara intresserade av.

Den visar en stilstudie på frisim, som har med de flesta elementen jag försöker tjata om. Texten kan vara lite svår att tolka men man kan iaf se draget i flera hastigheter och se simningen för alla dess vinklar. Hög armbåge och rotation är väldigt tydligt, tjommen simmar förvisso 2-takt vilket inte är fel men inte är ngt tvång...

Länken:

http://www.swimming.jp/3d_mv/top_btn/free/ian/ian_door.html 

Av Tränarn - 24 september 2007 09:20

Start 18.30,

Lund vid Mejeriet


Uppvärmning

10 min jogg + löpskolning 3x4x30 meter( höga knä, hälkick, indianhopp, sidosteg)jogg tillbaks.

Avsluta med tre stycken stegringslopp där höga knä samt hälkicken läggs in.
Huvudserie

Stege med 1 min vila mellan intervaller enligt:

2-3-4-5-6-5-4-3-2 minuter fart 4. Löpning sker med halva tiden ut, sedan vänder vi för att få gemensam vila.


Gemensam nedjogg.

Av Tränarn - 17 september 2007 15:06

V38 Stadsparken 18.30(vid mejeriet)

Uppvärmning 15 min jogg med inslag av fartlek. Improvisera och fantisera.

Huvudserie:

  • 15 min fart 2 på 900 meters rundan. När 15 min gått, fart 1 till startplatsen(närmaste) vägen. Start på 20 min.
  • 10 min Fart 3, När 10min gått, fart 1 till startplatsen(närmaste vägen). Start på 35 min.
  • 5 min på fart 4, När 5 min gått, fart 1 till startplatsen(närmaste vägen).
Gemensam nedjogg

Av Tränarn - 12 september 2007 08:06

Vi kommer att köra ett pass backlöpning på St:Hans backar imorgon torsdag. Så är det ngt som tilltalar, så häng på.

Samlas vid daghemmet vid "stora kullen" 18.00, karta.


Passet tänkte jag mig 10-15 min uppvärmning, sedan 2-3 varv á 12-15 minuter med en kraftig stigning som avslutning.


Väl mött

Rikard

Av Tränarn - 11 september 2007 11:07

V37 Stadsparken

Uppvärmning 10 min jogg, löpskolning 3x 30 meter( höga knä, hälkick, indianhopp, sidosteg)jogg tillbaks. Avsluta med tre stycken stegringslopp där höga knä samt hälkicken läggs in.


Huvudserie 6-8x550 meter fart 4, ca 45-60 sek vila. Gemensamt 900 lugnt sen 2x900 catch up 30 sek vila fart 3. Gemensam nedjogg



Av Tränarn - 11 september 2007 11:01

Tjena atleter

Här kommer nya termer att ha med sig in i höstens löpträning.




Farter

1: Lugn jogg

2 :Marathon tempo för de flesta. Gäller dock inte riktigt vältränadelångdistanslöpare som ofta kan ligga på en betydligt högre ansträngningsnivå på längre sträckor än mindre tränade. Kan prata obehindrat men springer med ett riktigt löpsteg

3: Halvmarathon tempo, kortare meningar, bra löpsteg men inga problem att hålla tempot i 1-3 km

4: 7-10 Km:s tempo. Bra löpning där början på en 1 kilometersintervall bör kännas ok men slutet ganska ansträngande.

5: 3-5 kms fart. Ordentligt jobbigt att hålla detta tempo i en km, kräver en ordentligt lång vila för att kunna hålla detta tempo på intervaller över 400-600 meter

6: 1 kms fart. Springs sällan på våra pass men kommer att innebära att man samlar på sig ordentligt med mjölksyra och behöver lång vila mellan intervaller. Kan finnas med på slutet av intervaller



”Catch up intervaller” När man är klar med sin intervaller vänder man tillbaks och hämtar upp den som är sist för att alla skall kunna avsluta intervallen samtidigt



Av Tränarn - 5 september 2007 09:41

Senaste besked är att vi kommer igång med simningen på Delphinen redan den 17/9. Återkommer med definitivt besked, men håll tummarna så länge!

/Rikard 

Av Tränarn - 3 september 2007 12:32

V36 nu och träningen skall fortsätta!

Nu på Tisdag kör vi intervaller med fokus på umgänge och lite fart också.

I lund blir det stadsparken kl 18.30 och Malmö-gänget kör samma tid i Pildammsparken.

Passet är följande:

2X(2 min arbete 1 min vila

3 min arb 1 min vila

4 min arb 1 min vila

5 min arb, 1 min vila).

Vi springer ut under halva intervallen och förhoppningsvis tillbaks på samma tid som vi sprang ut. Därför blir vilan gemensam och förhoppningsvis lång nog för ett meningsutbyte. Farten bör ligga på kring din tävlingsfart på milen.

Ovido - Quiz & Flashcards