Alla inlägg under juli 2008

Av Tränarn - 27 juli 2008 20:49

På Tisdag skall vi testa något helt nytt, vi kommer att köra triatlonintervaller där vi  simmar, cyklar och springer i en följd. Perfekt träning inför augustis digra tävlingsutbud. Cyklarna kommer att vara övervakade under simning och löpning så det behöver ni inte oroa er för. Platsen är mao inte stadsparken utan istället kör vi utifrån Vikhögs hamn som ligger strax utanför Löddeköpinge. Tiden är 18.30 och jag kommer att köra ifrån lund(nilstorp) 17.45 ifall någon är intresserad av att följa med, har plats för två cyklar dessutom. annars kan ni säkert styra upp skjutsar via gästboken på triathlon syds hemsida. Passet kommer att ta ca 60-75 min. Simningen kan ni köra både med eller utan våtdräkt men med tanke på hur svårt det är att få på sig en våt våtdräkt rekommenderar jag att ni kör utan.

Ni som kommer dit med  bil, ta gärna med er en stol om ni kan. Växlingsområde ala kalmar...

Av Tränarn - 21 juli 2008 17:52

Ännu en dag då jag offrar den trevliga samvaron i parken för Karlskronas ändlösa vägar. Ni som är där får dock hålla fanan högt och får här lite riktlinjer.

Passet är faktiskt två pass i ett. De som vill fokusera på lite längre distanser(milen och uppåt) kör version 1 och de som vill bättra på sin speed inför sprintklassikerna som ju kommer i augusti kör version 2. Gemensam uppvärmning med 10 min jogg sen blir det 5xsprints uppför den lilla backen bakom scenen. Varma och redo joggar ni ner till startplatsen och där kör version 1 900hundringar med starttid 4.30 10-12 st bör ni hinna med och farten bör vara god. Version två kör på följande sätt. Snabb löpning upp till lusthuset(ca 300 meter). Invänta sen den första från version ett gruppen och spring tillbaks till startplatsen samtidigt som dom kommer. Låt gärna de från version ett få ett litet försprång. Starttid 4.30 här också så det finns goda möjligheter att ta ut sig. Det går också att växla mellan version ett och två om man så önskar.

Kör hårt nu!

Av Tränarn - 14 juli 2008 11:07

Om cyklisterna i Touren får en välbehövlig vilodag så får vi jobba i parken istället. Jogguppvärmning 20 min

3x 5 min start på 6 min. Återsamling vid startplatsen och sen kör vi 10X1 min med 15 sek vila. 900 meter jogg och sen 10 x1 min igen. Något att bita i mao!

Ses imorgon/Kristian(som är på plats)

Av Tränarn - 8 juli 2008 11:40

Även idag kommer jag att hålla mig ifrån sköna Lund och ni får mao klara er på egen hand. Helt handfallna kommer ni dock inte att stå utan följande riktlinjer är så att säga uppdragna...

10-15 minuter uppvärmningsjogg sen blir det följande mix

 Träningen är uppdelad i fyra stycken tio minuterssegment

På det första  springer ni 1450-1800 meter i ok fart, de lite snabbare springer 1800 meter. Nästa 10 minutare springer ni 6x275 meter start 1.30 De med bra tryck i benen springer riktigt fort och de som är lite tröttare tar det lite lugnare. 275 meter ungefär upp till den röda lilla stugan på  vänster sida av banan, alternativt ungefär 25 meter innan lusthuset.

Sen är det dags för 1800 igen och efter det blir det återigen 275 meters intervaller.


Som avslutning blir det 2 st 900 meters varv med konstant fartökning, börja lugnt och avsluta med nästintill maxfart.  Inte meningen att de sista 500 skall vara en spurt utan lugn och fin accelaration varvet igenom. Starttid på 5 minuter.

Varva sen ner på lämpligt sätt och var nöjda med dagens övningar

Ovido - Quiz & Flashcards