Alla inlägg under augusti 2007

Av Tränarn - 31 augusti 2007 09:49

Jag tänkte väl oxå ge mig o kommentera i bloggen lite om hur simningen är tänkt i höst.

Den stora nyheten är vi ska få lite hjälp av Ronald på kanten, ska bli kul att få bolla lite idéer mm och få höra lite om du de tränar tri-simning i Nederländerna.

Vad det gäller upplägget kommer jag/vi att ägna lite extra tid åt teknikövningar under september och kanske en bit in på oktober på måndags passen, men bara lite, vi ska hinna med att bli lite trötta med.


Vi ses på måndag/Rikard

Av Tränarn - 28 augusti 2007 12:01

Idag så samlas vi vid mejeriet i Lunds stadspark kl 18.30 för att riva ett gäng intervaller med längderna 1100, 900 och 500 meter. Sammanlagd sträcka på intervallerna kommer vara mellan 7500 och 10000 meter.


Ses där/Kristian

Av Tränarn - 28 augusti 2007 10:48

Ok

Då var det nya projektet sjösatt och förhoppningsvis accepterat av alla.

Triathlonsäsongen börjar ju gå mot sitt slut nu, åtminstone den svenska.

Jag tycker dock att ni som inte känner er allt för slitna skall försöka hänga i och springa ett eller annat löplopp i höst. Att ägna lite mer fokus på en gren under ett par månader kan ofta innebära stora förbättringar inför kommande säsong. (ja, jag ska simma...) Kolla in på marathon.se för eventuella lopp. Själv tänker jag springa Bromölla halvmarathon till helgen och Veberödsrundan den 9/9. Förhoppningsvis blir det även ett marthon i oktober. Det går även bra att rikta in sig på lite kortare lopp men träningen som man normalt gör vid den här tiden på året kommer nog gynna lopp över lite längre distanser. Träningen under hösten kommer att främst handla om lite längre intervaller med kort vila och farterna kommer inte att gå över de som ni normalt sett springer 10 km på. Det har länge diskuterats om man skall köra högintensiv träning året om. Jag tycker dock att det kanske har tittats väl mycket på hur professionella idrottare tränar då och att man överfört deras situation på oss motionärer. Har du haft 50-120 tävlingsdagar på en säsong och en mycket god träningsbakgrund samt obegränsat med tid för att köra försäsongsträning tycker jag gott att man kan gå i ide under ett par höstmånader men för oss dödliga tycker jag att två-tre kvalitetspass i veckan är ett bra sätt att tillbringa hösten med. Det gör att du inte kommer att försämra din form nämnvärt men att du fortfarande kommer att känna dig fräsch att sätta igång med eventuellt tyngre träning i årsskiftet.

Det har varit fokus på löpning här men mycket av det jag skriver kan naturligtvis appliceras på cykel också. Cyklingen kommer dock att få stå lite i bakkgrunden under höstträningen, mycket beroende på väder, ljus samt att det inte finns några tävlingar att krydda träningen med. Jag anser också att löpning är lite enklare att bedriva högintensiv träning med och att det därför är lite effektivare att koncentrera sig på löpningen under hösten.

Känner ni dock att ni verkligen skulle vilja koncentrera er på att bli bättre cyklister får ni kontakta mig så skall vi se vad vi kan göra.

Så... Mycket text blev det.


/Kristian

Av Tränarn - 23 augusti 2007 18:02

Tänkte testa vår nya ide när det gäller träning. Det är tänkt att denna skall ersätta mina tidigare inlägg på gästboken , träningskalender samt mail. Så gör det till en vana att kolla upp den här bloggen då och då.

Synpunkter och önskemål tas tacksamt emot.

Mvh Kristian

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards